Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η αξία των παραμυθιών στο μεγάλωμα ενός παιδιού



Μια φορά και ένα καιρό… Διάβασα στο παιδί μου παραμύθια...

Τα παραμύθια είναι η πρώτη μας επαφή με την λογοτεχνία. Μια πρώιμη λογοτεχνία που μας ενθουσιάζει και μας γεμίζει την ανάγκη μας για το ακατόρθωτο, το τέλειο. Οι ιστορίες αγάπης είναι παγκόσμια αγαπητές, η ιστορίες υπάρχουν παντού, συνεπώς τα παραμύθια είναι διεθνή.

Τα παραμύθια είναι μαγικά, πέρα από το χρόνο και τον χώρο, ιστορίες που περιγράφουν τις ζωές ανθρώπων μέσα από συναρπαστικά γεγονότα. Έχουν τις ρίζες τους στην πραγματική ζωή και αντικατοπτρίζουν την κουλτούρα της χώρας από όπου προέρχονται. Μια κοινωνία και τα παραμύθια της μοιράζονται πολλά κοινά χαρακτηριστικά – η κοινωνία αναπαράγει το παραμύθι μέσα στο χρόνο και το παραμύθι επηρεάζει τις συμπεριφορές και τις πεποιθήσεις των ανθρώπων.

Τα παραμύθια, που όπως η ψυχανάλυση, βλέπουν την ανθρώπινη συμπεριφορά μέσα από τις συγκρούσεις της, είναι βιογραφίες με εκπαιδευτικό σκοπό. Περιμένουμε το παιδί συνειδητά ή υποσυνείδητα να αφομοιώσει και να αναπαράγει τους συμβολισμούς ενός παραμυθιού και παράλληλα να παρακινηθεί στο να απολαύσει, τις αντιξοότητες, της ωρίμανσης. Καθησυχάζουν το παιδί για ένα ευτυχισμένο τέλος.

Η ουσία είναι στην αφήγηση του παραμυθιού, που έχει σημασία λόγο της αλληλεπίδρασης και του διαλόγου μεταξύ του γονέα και του παιδιού. Το παιδί με την σειρά του είναι σε θέσει να ανοίξει ένα εσωτερικό διάλογο με την ίδια την ιστορία και έτσι  μέσα από αυτή να αναπτύξει μηχανισμούς διαχείρισης της αναπτυξιακής του διαδικασίας.

Είναι χαρακτηριστικό των παραμυθιών να αναπτύσσουν ένα υπαρξιακό δίλημμα απλά και άμεσα. Αυτό επιτρέπει στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με ένα πρόβλημα με τον πιο απλό και κατανοητό τρόπο και μέσω του παραμυθιού να το αποδημήσουν και να το αντιμετωπίσουν πολύ πιο εύκολα. 

Καλό ή κακό, σωστό ή λάθος, έννοιες που παίρνουν μορφή μέσα από τα παραμύθια και δημιουργούν ηθικά και υπαρξιακά διλήμματα, που μέσω της απλότητας που είναι δοσμένα και της τελικής κάθαρσης που προσφέρουν, βοηθούν το παιδί να τα διαχειριστεί στο παρόν αλλά και να αναπτύξει την δυνατότητα για διαχείριση και στα πιο ώριμα στάδια της ζωής του.

Όταν κάποιος έχει μάθει μέσω των παραμυθιών να ζει τη δική του ιστορία, με όσο το δυνατόν ευρύτερα μεταφορική έννοια, έχουμε επιτύχει κάτι εξαιρετικά πολύτιμο, κάτι που ίσως μπορούμε να το αποκαλέσουμε ελευθερία.

Καραδάκης Γιώργος - Παναγιώτης,  BA (Hons) 
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής
Anglia Ruskin University 
Πτυχίο Ψυχοκοινωνικών Σπουδών
MA Ψυχανάλυση και Σύγχρονη Κοινωνία

Brunel University, London

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτές είναι οι ψυχολογικές διαταραχές από τις οποίες πάσχουν οι πριγκίπισσες της Disney.

Και ζήσαν αυτοί καλά; 1.    Σταχτοπούτα: Εξαρτητική διαταραχή προσωπικότητας Φαίνεται πως η Σταχτοπούτα είναι μια μικρή περίπτωση εξαρτημένης διαταραχή προσωπικότητας (DPD) λόγω της έντονης συναισθηματικής εξάρτησης από τους άλλους και τις προσπάθειές της να τους ευχαριστεί. Επίσης επηρεάζεται η δεξιότητα της στη λήψη αποφάσεων, έτσι είναι καλό, το ότι έχει μια καλή νεράιδα να καθορίζει το τι θα φορέσει! 2.    Άριελ: Θησαυρισμός Ακριβώς, η συλλογή από χιλιάδες πιρούνια και μεταλλικά αντικείμενα δεν είναι τόσο αθώα τελικά. 3.    Αουρόρα: Το σύνδρομο της Ωραίας Κοιμωμένης Ένα εξαιρετικά σπάνιο σύνδρομο όπου ο πάσχον έχει έντονες εναλλαγές διάθεσης και πέφτει απότομο με βαθύ και μακρύ σε διάρκεια ύπνο. Προς υπεράσπιση της πάντως, αυτά προκαλεί το έντονο στρες του να είσαι πριγκίπισσα.  4.    Ραπουνζέλ: Οριακή διαταραχή Προσωπικότητας Η Ραπουνζέλ είναι κλεισμένη όλη της τη ζωή σε ένα πύργο από την υποτιθέμενη μητέρα της, παρουσιάζοντας

Ο Μαγικός Καθρέφτης και η Κακιά Βασίλισσα στην Χιονάτη

Γιορτινές μέρες έχουμε, Χριστούγεννα, και ποιος δεν λησμονεί την παιδική του αθωότητα και ποιος δεν θα ήθελε όλη του η ζωή να ήταν όπως τότε. Απλή και μαγική σαν παραμύθι. Όμως πόσο απλά και πόσο μαγικά μπορεί να είναι τα παραμύθια, αφού είναι προϊόντα ανθρώπων και μάλιστα ενηλίκων; Ποιες πτυχές της ψυχολογίας ενός ανθρώπου ξεδιπλώνουνε μέσα από τους συμβολισμούς τα παραμύθια; Και ποιοι είναι αυτοί οι συμβολισμοί και τι αντιπροσωπεύουν; Σήμερα θα μιλήσουμε για το παραμύθι της Χιονάτης, και συγκεκριμένα, τις εικόνες της κακιάς μητριάς και του μαγικού καθρέφτη της. Η ιδέα της  Nancy van den Berg-Cook για είναι να μελετήσει το παραμύθι με επίκεντρο την σατανική βασίλισσα, παρά την Χιονάτη, και να δούμε τα γεγονότα από την μεριά της. Η   ιδέα   αυτή   προήλθε   από   ένα   εξαιρετικό   βιβλίο   του  Jacqueline Schectman: The Step Mother in Fairytales, Bereavement and the Feminine Shadow (1993). Πριν προχωρήσουμε με την ιστορία, ας επανεξετάσουμε το ερώτημα γιατί ψάχνου

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Λακάν, όσο πιο απλά γίνεται...

Ο Ζακ Λακάν είναι ίσως ο πιο ισχυρός από το ψυχαναλυτής, τουλάχιστον ισότιμος με τον Freud (από τους περίπου 20.000 ψυχαναλυτές στον κόσμο, περίπου οι μισοί είναι «λακανικοί»), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τίποτα για αυτόν. Οι 10.000 αναλυτές που χρησιμοποιούν τις ιδέες του Λακάν, εργάζονται κυρίως στη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Νότια Αμερική. Για τον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Αγγλίας και της Αμερικής, ο Λακάν είναι μια ιδιοφυΐα-σε-αναμονή, αναμένεται να τον "ανακαλύψουν" ερμηνεύοντας τον μέχρι σήμερα. Μα ποιος ήταν επιτέλους ο Λακάν; Ένας από τους μεγάλους στοχαστές της εποχής μας, που όμως θεωρούσε τον στοχασμό ως σύμπτωμα και τη σκέψη ως μια μορφή πάθησης; Ένας ιδεολόγος που σαγήνεψε τη νεολαία; Ένας αγύρτης που εξαπατούσε τον κόσμο χρησιμοποιώντας με αυθαίρετο τρόπο τον επιστημονικό λόγο; Στο βιβλίο αυτό ο Αλέν Βανιέ συνοψίζει τις κυριότερες θεωρίες του Ζακ Λακάν . Παρακολουθεί τη διαδρομή και την εξέλιξη της σκέψη