Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αυτός: Ο εκφοβισμός.


Υπήρχε, υπάρχει και αγωνιζόμαστε να μην υπάρχει πια, τουλάχιστον στο βαθμό που υπάρχει σήμερα. Ως κοινωνία και ως ειδικοί έχουμε εστιάσει σε μια και μόνο έκφανση του, το σχολικό εκφοβισμό. Όπου, είτε «γυαλάκιας», είτε «χοντρός», είτε «κοντός», είτε «ψηλός», είτε «αδερφή», λίγο ή πολύ τον έχεις βιώσει στην παιδική σου ηλικία. Τι γίνεται όμως με τον εκφοβισμό που βιώνουν συγκεκριμένες ομάδες ατόμων και στην ενήλικη ζωή τους;

Αρχίζοντας από τα βασικά, ως εκφοβισμός ορίζεται η επίθεση (λεκτική ή σωματική) που βιώνει το άτομο από κάποιον ή κάποιους άλλους, δημιουργώντας του υπαρξιακά και κοινωνικά προβλήματα. Κλειστά περιβάλλοντα, όπως το σχολείο, η εργασία ή ακόμα και ένα χωριό, ενδείκνυνται για την ανάπτυξη τέτοιων συμπεριφορών αποκλεισμού. Ο λόγος που παρακινεί τον θύτη να υποπίπτει σε τέτοιες συμπεριφορές είναι ένας και αρχέγονος, το «ένστικτο της επιβίωσης».

Μια επιθυμία να μπορέσει το άτομο να επιβιώσει ανάμεσα στην υπόλοιπη «αγέλη» και ένας φόβος απέναντι στην εν δυνάμει «απειλή» που κρύβει οτιδήποτε το διαφορετικό. Τώρα, ποιος ορίζει βέβαια τι είναι διαφορετικό; Εκείνος που νιώθει την διαφορά. Για παράδειγμα, σε μια γειτονιά στην Ουγκάντα, ο καινούργιος λευκός γείτονας θα είναι ο διαφορετικός. Διαφορετικό όμως, για κάποιους, είναι και εκείνο που δεν μπορεί ή δεν έχει την διάθεση να καταλάβει. Όπως και να έχει η λέξη κλειδί πίσω από τις πράξεις του θύτη, είναι ο φόβος.

Το μεγάλο λάθος που κάνουν οι άνθρωποι, είναι  πεποίθηση τους ότι με την επιβολή της εξουσίας απέναντι στους άλλους, αποτρέπουν το συναίσθημα του φόβου. Θύτης και θύμα αυτής της κοινωνικά λανθάνουσας βίας, καταβάλλονται από το ίδιο συναίσθημα, το φόβο. Η διαφορά τους είναι ότι το θύμα έχει ένα εσωστρεφή, όμως ο θύτης ένα εξωστρεφή φόβο, που τον εκτονώνει στο υποκειμενικό του φόβου του.

Ένα πρώτο βήμα για να πετύχουμε κατά το δυνατόν ελεύθερες από επιθετικότητα σχέσεις, είναι να πιστέψουμε πως κανένα πρόβλημα στις σχέσεις των ανθρώπων δεν λύνεται με την άσκηση βίας. Η ικανότητα ειρηνικής συνύπαρξης με άλλους ανθρώπους είναι ζήτημα θάρρους. Γιατί κατά κανόνα χρειάζεται πολύ θάρρος για ν’ αντιδράσει κανείς ειρηνικά σε μια επιθετική πρόκληση. Αντίστροφα, ο φόβος δεν είναι μόνο αποτέλεσμα, αλλά και η αιτία πολλών αυθόρμητων ή σκόπιμων πράξεων βίας.
Τα ομοφυλόφιλα και αμφιφυλόφιλα άτομα είναι ένας ξεκάθαρος στόχος για όποιον ετερόφυλο νιώθει πως απειλείτε. Ποιες είναι όμως η απειλές; Πολλές και ενστικτώδεις. Το πρότυπο της διαιώνισης του είδους που νιώθει πως καταργείτε. Η μεταβίβαση της φοβίας του, πως αυτό που βλέπει στον άλλο είναι κάτι πιθανό να το βιώσει και ο ίδιος με όποιο τρόπο, άμεσα ή έμμεσα.  Η κατάργηση του «φυσιολογικού» που έχει βιώσει ο ίδιος στα παιδικά του χρόνια και είναι για εκείνων μια σταθερά.

Κοινώς διάφορες νευρώσεις τις οποίες στην σύγχρονη κοινωνία λίγο πολύ όλοι έχουμε. Στο θύτη βίαιων περιστατικών είναι έντονες και συχνά εξελιγμένες σε ψυχώσεις, πράγμα πολύ πιο σοβαρό.
Πολύς λόγος για τον θύτη λοιπόν σε αυτό το άρθρο και ο λόγος είναι ένας και πολύ απλός, το θύμα. Όλοι μας έχουμε δεχτεί ή δεχόμαστε ένα είδος εκφοβισμού με διάφορους τρόπους στην ζωή μας, πράγμα που μας γεμίζει με φόβο, τουλάχιστον. Ο φόβος αν και πολύ πρακτικός και χρήσιμος, γιατί χωρίς αυτόν όλοι θα πηδούσαμε μέσα στη φωτιά ή θα βάζαμε τα χέρια μας στις πρίζες.  Πολλές φορές όμως, όπως σε ένα θύμα βίας ο φόβος ξεφεύγει του φυσιολογικού βαθμού, που είναι η προστασία μας.

Το πρώτο βήμα λοιπόν για την απαλλαγή από τον φόβου, που σε πολλές περίπτωσης θα έχει επιφέρει και θυμό, απόγνωση, βαθιά θλίψη, είναι να γνωρίσει κανείς καλά το αντικείμενο του φόβου του. Ότι γνωρίζουμε βγαίνει από το πλαίσιο του φανταστικού και της εικασίας και αποκτά μια λογική και πραγματιστική διάσταση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο λοιπόν γίνεται και πολύ πιο εύκολα διαχειρίσιμο και με την βοήθεια της ψυχοθεραπείας και των εργαλείων που προσφέρει στις μέρες μας η επιστήμη της ψυχολογίας να εξαλείφει πλήρως.


Καραδάκης Γιώργος - Παναγιώτης,  BA (Hons) 
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής
Anglia Ruskin University 
Πτυχίο Ψυχοκοινωνικών Σπουδών
MA Ψυχανάλυση και Σύγχρονη Κοινωνία
Brunel University, London

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτές είναι οι ψυχολογικές διαταραχές από τις οποίες πάσχουν οι πριγκίπισσες της Disney.

Και ζήσαν αυτοί καλά; 1.    Σταχτοπούτα: Εξαρτητική διαταραχή προσωπικότητας Φαίνεται πως η Σταχτοπούτα είναι μια μικρή περίπτωση εξαρτημένης διαταραχή προσωπικότητας (DPD) λόγω της έντονης συναισθηματικής εξάρτησης από τους άλλους και τις προσπάθειές της να τους ευχαριστεί. Επίσης επηρεάζεται η δεξιότητα της στη λήψη αποφάσεων, έτσι είναι καλό, το ότι έχει μια καλή νεράιδα να καθορίζει το τι θα φορέσει! 2.    Άριελ: Θησαυρισμός Ακριβώς, η συλλογή από χιλιάδες πιρούνια και μεταλλικά αντικείμενα δεν είναι τόσο αθώα τελικά. 3.    Αουρόρα: Το σύνδρομο της Ωραίας Κοιμωμένης Ένα εξαιρετικά σπάνιο σύνδρομο όπου ο πάσχον έχει έντονες εναλλαγές διάθεσης και πέφτει απότομο με βαθύ και μακρύ σε διάρκεια ύπνο. Προς υπεράσπιση της πάντως, αυτά προκαλεί το έντονο στρες του να είσαι πριγκίπισσα.  4.    Ραπουνζέλ: Οριακή διαταραχή Προσωπικότητας Η Ραπουνζέλ είναι κλεισμένη όλη της τη ζωή σε ένα πύργο από την υποτιθέμενη μητέρα της, παρουσιάζοντας

Ο Μαγικός Καθρέφτης και η Κακιά Βασίλισσα στην Χιονάτη

Γιορτινές μέρες έχουμε, Χριστούγεννα, και ποιος δεν λησμονεί την παιδική του αθωότητα και ποιος δεν θα ήθελε όλη του η ζωή να ήταν όπως τότε. Απλή και μαγική σαν παραμύθι. Όμως πόσο απλά και πόσο μαγικά μπορεί να είναι τα παραμύθια, αφού είναι προϊόντα ανθρώπων και μάλιστα ενηλίκων; Ποιες πτυχές της ψυχολογίας ενός ανθρώπου ξεδιπλώνουνε μέσα από τους συμβολισμούς τα παραμύθια; Και ποιοι είναι αυτοί οι συμβολισμοί και τι αντιπροσωπεύουν; Σήμερα θα μιλήσουμε για το παραμύθι της Χιονάτης, και συγκεκριμένα, τις εικόνες της κακιάς μητριάς και του μαγικού καθρέφτη της. Η ιδέα της  Nancy van den Berg-Cook για είναι να μελετήσει το παραμύθι με επίκεντρο την σατανική βασίλισσα, παρά την Χιονάτη, και να δούμε τα γεγονότα από την μεριά της. Η   ιδέα   αυτή   προήλθε   από   ένα   εξαιρετικό   βιβλίο   του  Jacqueline Schectman: The Step Mother in Fairytales, Bereavement and the Feminine Shadow (1993). Πριν προχωρήσουμε με την ιστορία, ας επανεξετάσουμε το ερώτημα γιατί ψάχνου

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Λακάν, όσο πιο απλά γίνεται...

Ο Ζακ Λακάν είναι ίσως ο πιο ισχυρός από το ψυχαναλυτής, τουλάχιστον ισότιμος με τον Freud (από τους περίπου 20.000 ψυχαναλυτές στον κόσμο, περίπου οι μισοί είναι «λακανικοί»), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τίποτα για αυτόν. Οι 10.000 αναλυτές που χρησιμοποιούν τις ιδέες του Λακάν, εργάζονται κυρίως στη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Νότια Αμερική. Για τον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Αγγλίας και της Αμερικής, ο Λακάν είναι μια ιδιοφυΐα-σε-αναμονή, αναμένεται να τον "ανακαλύψουν" ερμηνεύοντας τον μέχρι σήμερα. Μα ποιος ήταν επιτέλους ο Λακάν; Ένας από τους μεγάλους στοχαστές της εποχής μας, που όμως θεωρούσε τον στοχασμό ως σύμπτωμα και τη σκέψη ως μια μορφή πάθησης; Ένας ιδεολόγος που σαγήνεψε τη νεολαία; Ένας αγύρτης που εξαπατούσε τον κόσμο χρησιμοποιώντας με αυθαίρετο τρόπο τον επιστημονικό λόγο; Στο βιβλίο αυτό ο Αλέν Βανιέ συνοψίζει τις κυριότερες θεωρίες του Ζακ Λακάν . Παρακολουθεί τη διαδρομή και την εξέλιξη της σκέψη