Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στα παπούτσια της/μιας Μήδειας



Είναι η Μήδεια ψυχικά άρρωστη; Τι είναι αυτό που την κάνει να σκοτώσει τα παιδιά της, και βάναυσα να δολοφονήσει  τη νέα σύζυγο του Ιάσονα; Είναι η υπόθεση του συζύγου της αιτία της οργής της Μήδειας, ή είναι μια διέγερση που προκαλεί μια προϋπάρχουσα ψυχική διαταραχή;

Ο Ιάσονας έμαθε με τον πιο σκληρό τρόπο πως δεν πρέπει να μπερδεύετε με τους θεούς ή τις προφητείες  τους.

Ένας συνδυασμός προϋπαρχουσών συνθηκών και «θεϊκής οργής» οδηγεί τη Μήδεια να διαπράξει τις φρικτές πράξεις που έκανε.

Η Θεϊκή βούληση, η μετατραυματική αγχώδης διαταραχή και μια γυναίκα που μόλις ανακάλυψαν ότι ο σύζυγός της (δηλαδή η κοινωνία) την εξαπάτησε, δημιουργούν ένα κοκτέιλ μιας θανατηφόρας κατάστασης...

Αλλά είναι μια ραγισμένη καρδιά ή η απογοήτευση αρκετά για να οδηγήσουν κάποιον στη δολοφονία; Σε ορισμένες περιπτώσεις, ναι. Όπως της Μήδειας, όπου δολοφόνησε τον αδελφό της για τον Ιάσονα πριν από όλα αυτά και ήταν ερωτευμένη μαζί του.

Σε περιπτώσεις λοιπόν που υπάρχει προηγούμενο σχετικά με την ψυχική σύνθεση του επίδοξου δολοφόνου.

Δεδομένου ότι η Μήδεια πέρασε πολλές μάχες και τραύματα πριν καταλήξει με τον Ιάσονα, μπορεί να υπάρχουν κάποια υπογραμμίζοντα προβλήματα με την ψυχική της υγεία.

Μια γυναίκα που γίνεται ιδιαιτέρα πειστική στην προσπάθεια της να μείνει στην πόλη και να εναρμονιστεί με την κοινωνία που την περιβάλλει.

Με μια δεύτερη ματιά, πιο ουσιαστική, βλέπουμε μια γυναίκα φοβισμένη σε άμυνα και έξω από το κοινωνικό πλαίσιο, έτοιμη να αμυνθεί και να επιτεθεί σπασμωδικά στο άδικο που βιώνει.  

Αυτό το σύνδρομο δείχνει το ασυνείδητο ή προ-συνειδητό μίσος της μητέρας προς τα παιδιά της, το οποίο αποδεικνύει όλες τις προσπάθειες της μαμάς να βλάψει τους απογόνους της ηθικά, προφορικά και σωματικά. Με αυτόν τον τρόπο, μια βιολογική μητέρα εκπληρώνει την παθολογική της επιθυμία να εκδικηθεί τον άντρα της. Επομένως, τραυματίζοντας τα παιδιά της, προκαλεί επίσης τραυματισμό στον σύζυγό της.

Με απλά λόγια τα παιδιά της είναι ο σύνδεσμος της με την κοινωνία που δεν μπορεί να αντιληφθεί και να αντιμετωπίσει. Μια κοινωνία που στο παρελθόν την είχε απογοητεύσει και τώρα μέσω του συζύγου της, επιβεβαιώνει την απογοήτευση της προς εκείνη.

Τα προϊόντα αυτή της σύνδεσης πρέπει λοιπόν, στο διαταραγμένο νου της και σε κατάσταση πανικού να καταστραφούν και να σταματήσει ο επηρεασμός της από την κοινωνία. Να εκδικηθεί το άγνωστο, το  δύσκολο, το αχανές και πιεστικό περιβάλλον της. Να αποκοπεί από αυτό και να απομονωθεί στον ασυνόδευτο κόσμο της, που της προσφέρει όσα δεν μπόρεσε η ίδια, λόγο της διαπαιδαγώγησης της, να αποκομίσει από την κοινωνία.

Ένα ταξίδι λοιπόν στο αχανές μέσα της, όπου αν και όποτε επέστρεφε από αυτό στην εδώ πραγματικότητα, οι συνέπειες των πράξεων της θα ήταν φρικιαστικές για την ίδια. Κανένας από μηχανής Θεός και καμία λύτρωση δεν θα την περίμενε, παρά μόνο σπαρακτικός πόνος.


Καραδάκης Γιώργος - Παναγιώτης,  BA (Hons) 
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής
Anglia Ruskin University 
Πτυχίο Ψυχοκοινωνικών Σπουδών
MA Ψυχανάλυση και Σύγχρονη Κοινωνία
Brunel University, London

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτές είναι οι ψυχολογικές διαταραχές από τις οποίες πάσχουν οι πριγκίπισσες της Disney.

Και ζήσαν αυτοί καλά; 1.    Σταχτοπούτα: Εξαρτητική διαταραχή προσωπικότητας Φαίνεται πως η Σταχτοπούτα είναι μια μικρή περίπτωση εξαρτημένης διαταραχή προσωπικότητας (DPD) λόγω της έντονης συναισθηματικής εξάρτησης από τους άλλους και τις προσπάθειές της να τους ευχαριστεί. Επίσης επηρεάζεται η δεξιότητα της στη λήψη αποφάσεων, έτσι είναι καλό, το ότι έχει μια καλή νεράιδα να καθορίζει το τι θα φορέσει! 2.    Άριελ: Θησαυρισμός Ακριβώς, η συλλογή από χιλιάδες πιρούνια και μεταλλικά αντικείμενα δεν είναι τόσο αθώα τελικά. 3.    Αουρόρα: Το σύνδρομο της Ωραίας Κοιμωμένης Ένα εξαιρετικά σπάνιο σύνδρομο όπου ο πάσχον έχει έντονες εναλλαγές διάθεσης και πέφτει απότομο με βαθύ και μακρύ σε διάρκεια ύπνο. Προς υπεράσπιση της πάντως, αυτά προκαλεί το έντονο στρες του να είσαι πριγκίπισσα.  4.    Ραπουνζέλ: Οριακή διαταραχή Προσωπικότητας Η Ραπουνζέλ είναι κλεισμένη όλη της τη ζωή σε ένα πύργο απ...

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Λακάν, όσο πιο απλά γίνεται...

Ο Ζακ Λακάν είναι ίσως ο πιο ισχυρός από το ψυχαναλυτής, τουλάχιστον ισότιμος με τον Freud (από τους περίπου 20.000 ψυχαναλυτές στον κόσμο, περίπου οι μισοί είναι «λακανικοί»), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τίποτα για αυτόν. Οι 10.000 αναλυτές που χρησιμοποιούν τις ιδέες του Λακάν, εργάζονται κυρίως στη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Νότια Αμερική. Για τον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Αγγλίας και της Αμερικής, ο Λακάν είναι μια ιδιοφυΐα-σε-αναμονή, αναμένεται να τον "ανακαλύψουν" ερμηνεύοντας τον μέχρι σήμερα. Μα ποιος ήταν επιτέλους ο Λακάν; Ένας από τους μεγάλους στοχαστές της εποχής μας, που όμως θεωρούσε τον στοχασμό ως σύμπτωμα και τη σκέψη ως μια μορφή πάθησης; Ένας ιδεολόγος που σαγήνεψε τη νεολαία; Ένας αγύρτης που εξαπατούσε τον κόσμο χρησιμοποιώντας με αυθαίρετο τρόπο τον επιστημονικό λόγο; Στο βιβλίο αυτό ο Αλέν Βανιέ συνοψίζει τις κυριότερες θεωρίες του Ζακ Λακάν . Παρακολουθεί τη διαδρομή και την εξέλιξη της σκέψη...

Ο Μαγικός Καθρέφτης και η Κακιά Βασίλισσα στην Χιονάτη

Γιορτινές μέρες έχουμε, Χριστούγεννα, και ποιος δεν λησμονεί την παιδική του αθωότητα και ποιος δεν θα ήθελε όλη του η ζωή να ήταν όπως τότε. Απλή και μαγική σαν παραμύθι. Όμως πόσο απλά και πόσο μαγικά μπορεί να είναι τα παραμύθια, αφού είναι προϊόντα ανθρώπων και μάλιστα ενηλίκων; Ποιες πτυχές της ψυχολογίας ενός ανθρώπου ξεδιπλώνουνε μέσα από τους συμβολισμούς τα παραμύθια; Και ποιοι είναι αυτοί οι συμβολισμοί και τι αντιπροσωπεύουν; Σήμερα θα μιλήσουμε για το παραμύθι της Χιονάτης, και συγκεκριμένα, τις εικόνες της κακιάς μητριάς και του μαγικού καθρέφτη της. Η ιδέα της  Nancy van den Berg-Cook για είναι να μελετήσει το παραμύθι με επίκεντρο την σατανική βασίλισσα, παρά την Χιονάτη, και να δούμε τα γεγονότα από την μεριά της. Η   ιδέα   αυτή   προήλθε   από   ένα   εξαιρετικό   βιβλίο   του  Jacqueline Schectman: The Step Mother in Fairytales, Bereavement and the Feminine Shadow (1993). Πριν προχωρήσουμε με την ι...