Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η εσφαλμένη ερμηνεία των προσπαθειών κατά του εκφοβισμού


Σε ένα άρθρο στους New York Times έπεσε το βλέμμα μου πριν μερικές μέρες. Δύο πρωτάκια εμπλέκονταν σε τραχύ καυγά και ένας εξ αυτών φέρεται να άγγιξε τον ανώτερο μηρό ή / και τη βουβωνική χώρα του άλλου. Δεν υπάρχουν μάρτυρες. Ο εξάχρονος κατηγορούμενος για το άγγιγμα αποβλήθηκε αμέσως από το σχολείο για σεξουαλική επίθεση. "Σεξουαλική επίθεση ;!" 

Ο συγγραφέας του άρθρου συνέχισε για να συζητήσει αυτό το περιστατικό στο πλαίσιο της αυξημένης συνειδητοποίησης του εκφοβισμού και της πίεσης που αισθάνονται οι διευθυντές των σχολείων να αντιδρούν έντονα όταν απειλούνται με κάποιο τρόπο οι μαθητές. Σε αυτή την εποχή και όταν η έρευνα μας έχει δείξει ότι ο εκφοβισμός οδηγεί σε αποτελέσματα όπως η αυξημένη κατάθλιψη, το άγχος, οι κακές ακαδημαϊκές επιδόσεις και ο κίνδυνος αυτοκτονίας, δεν μπορούμε να αγνοήσουμε τη σοβαρότητα αυτού του ζητήματος που επηρεάζει παιδιά όλων των ηλικιών, των θρησκειών, των πολιτισμών, του σεξουαλικού προσανατολισμού, των ικανοτήτων, της κοινωνικοοικονομικής κατάστασης και του φύλου.

Στο βιβλίο της The Bully, το Bullied και το Bystander, η Barbara Colorosa περιλαμβάνει ένα τμήμα με τίτλο "Προσοχή: Η μηδενική ανοχή μπορεί να οδηγήσει σε μηδενική σκέψη". Περιγράφει μια σειρά συμβάντων που υπογραμμίζουν την άποψη της. Νομίζω ότι το αγαπημένο μου ήταν σχετικά με μια 10χρονη που πήγε στο σχολείο και συνειδητοποίησε ότι κατά λάθος πήρε το γεύμα της μαμάς της αντί το δικό της. Περιείχε ένα μαχαίρι για να κόψει το μήλο στο εσωτερικό, το οποίο παρέδωσε αμέσως στον δάσκαλό της, έλαβε μια ευχαρίστηση και στη συνέχεια μια αποβολή από τον δάσκαλο επειδή οι κανόνες είναι κανόνες.

Όταν πρόκειται για την κατανόηση της συμπεριφοράς, το πλαίσιο έχει σημασία. Αυτό επαναλαμβάνεται. Το πλαίσιο έχει σημασία! Αν θέλουμε πραγματικά να αντιμετωπίσουμε τον εκφοβισμό, τότε μέρος αυτής της προσπάθειας πρέπει να είναι η κατάλληλη εκπαίδευση και συνεχής υποστήριξη, ώστε καθηγητές, διευθυντές και άλλοι που δουλεύουν με παιδιά να διδάσκονται πώς να τον αναγνωρίζουν σωστά, πώς να τον λαμβάνουν σοβαρά χωρίς υπερβολική αντίδραση και πώς να τον εξαλείψουν, με τις κατάλληλες συνέπειες, που όχι μόνο να κρατούν τα παιδιά ασφαλή αλλά και να βοηθούν το παιδί να μάθει και να προχωρήσει με πιο θετικό τρόπο.

Η αντιμετώπιση του εκφοβισμού στο άτομο όπως και στο επίπεδο του συστήματος είναι μια περίπλοκη διαδικασία. Σημειώστε ότι ανέφερα τόσο την εκπαίδευση όσο και την συνεχιζόμενη κατάρτιση παραπάνω. Και τα δύο είναι ζωτικής σημασίας. Δεν μπορούμε να περιμένουμε από το προσωπικό του σχολείου να γνωρίζει όλα όσα χρειάζονται μόνο από την βασική του εκπαίδευση. Η συνεχιζόμενη κατάρτιση και επιμόρφωση είναι εξίσου σημαντική.

Αναρωτιέμαι τι θα συνέβαινε στο σενάριο της "σεξουαλικής επίθεσης" αν ο δάσκαλος είχε κάποιον που ήταν καλά εξειδικευμένος στην εκφοβιστική συμπεριφορά στον οποίο θα μπορούσε να στραφεί και να συζητήσει επί τόπου το περιστατικό. Θα μπορούσαν να διερευνηθούν παράγοντες όπως οι προθέσεις του θύτη και η κατανόηση της συμπεριφοράς του. Είναι αλήθεια ότι ίσως κατέληγε στο ίδιο συμπέρασμα και απέβαλε τον μαθητή. Από την άλλη πλευρά, μπορεί να έχει διαπιστώσει ότι ήταν πραγματικά ακατέργαστος παιδικός ενθουσιασμός χωρίς πρόθεση βλάβης ή εκφοβισμού. 

Καραδάκης Γιώργος - Παναγιώτης,  BA (Hons) 
Ψυχολόγος - Ψυχοθεραπευτής
Anglia Ruskin University 
Πτυχίο Ψυχοκοινωνικών Σπουδών
MA Ψυχανάλυση και Σύγχρονη Κοινωνία
Brunel University, London

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτές είναι οι ψυχολογικές διαταραχές από τις οποίες πάσχουν οι πριγκίπισσες της Disney.

Και ζήσαν αυτοί καλά; 1.    Σταχτοπούτα: Εξαρτητική διαταραχή προσωπικότητας Φαίνεται πως η Σταχτοπούτα είναι μια μικρή περίπτωση εξαρτημένης διαταραχή προσωπικότητας (DPD) λόγω της έντονης συναισθηματικής εξάρτησης από τους άλλους και τις προσπάθειές της να τους ευχαριστεί. Επίσης επηρεάζεται η δεξιότητα της στη λήψη αποφάσεων, έτσι είναι καλό, το ότι έχει μια καλή νεράιδα να καθορίζει το τι θα φορέσει! 2.    Άριελ: Θησαυρισμός Ακριβώς, η συλλογή από χιλιάδες πιρούνια και μεταλλικά αντικείμενα δεν είναι τόσο αθώα τελικά. 3.    Αουρόρα: Το σύνδρομο της Ωραίας Κοιμωμένης Ένα εξαιρετικά σπάνιο σύνδρομο όπου ο πάσχον έχει έντονες εναλλαγές διάθεσης και πέφτει απότομο με βαθύ και μακρύ σε διάρκεια ύπνο. Προς υπεράσπιση της πάντως, αυτά προκαλεί το έντονο στρες του να είσαι πριγκίπισσα.  4.    Ραπουνζέλ: Οριακή διαταραχή Προσωπικότητας Η Ραπουνζέλ είναι κλεισμένη όλη της τη ζωή σε ένα πύργο από την υποτιθέμενη μητέρα της, παρουσιάζοντας

Ο Μαγικός Καθρέφτης και η Κακιά Βασίλισσα στην Χιονάτη

Γιορτινές μέρες έχουμε, Χριστούγεννα, και ποιος δεν λησμονεί την παιδική του αθωότητα και ποιος δεν θα ήθελε όλη του η ζωή να ήταν όπως τότε. Απλή και μαγική σαν παραμύθι. Όμως πόσο απλά και πόσο μαγικά μπορεί να είναι τα παραμύθια, αφού είναι προϊόντα ανθρώπων και μάλιστα ενηλίκων; Ποιες πτυχές της ψυχολογίας ενός ανθρώπου ξεδιπλώνουνε μέσα από τους συμβολισμούς τα παραμύθια; Και ποιοι είναι αυτοί οι συμβολισμοί και τι αντιπροσωπεύουν; Σήμερα θα μιλήσουμε για το παραμύθι της Χιονάτης, και συγκεκριμένα, τις εικόνες της κακιάς μητριάς και του μαγικού καθρέφτη της. Η ιδέα της  Nancy van den Berg-Cook για είναι να μελετήσει το παραμύθι με επίκεντρο την σατανική βασίλισσα, παρά την Χιονάτη, και να δούμε τα γεγονότα από την μεριά της. Η   ιδέα   αυτή   προήλθε   από   ένα   εξαιρετικό   βιβλίο   του  Jacqueline Schectman: The Step Mother in Fairytales, Bereavement and the Feminine Shadow (1993). Πριν προχωρήσουμε με την ιστορία, ας επανεξετάσουμε το ερώτημα γιατί ψάχνου

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Λακάν, όσο πιο απλά γίνεται...

Ο Ζακ Λακάν είναι ίσως ο πιο ισχυρός από το ψυχαναλυτής, τουλάχιστον ισότιμος με τον Freud (από τους περίπου 20.000 ψυχαναλυτές στον κόσμο, περίπου οι μισοί είναι «λακανικοί»), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τίποτα για αυτόν. Οι 10.000 αναλυτές που χρησιμοποιούν τις ιδέες του Λακάν, εργάζονται κυρίως στη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Νότια Αμερική. Για τον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Αγγλίας και της Αμερικής, ο Λακάν είναι μια ιδιοφυΐα-σε-αναμονή, αναμένεται να τον "ανακαλύψουν" ερμηνεύοντας τον μέχρι σήμερα. Μα ποιος ήταν επιτέλους ο Λακάν; Ένας από τους μεγάλους στοχαστές της εποχής μας, που όμως θεωρούσε τον στοχασμό ως σύμπτωμα και τη σκέψη ως μια μορφή πάθησης; Ένας ιδεολόγος που σαγήνεψε τη νεολαία; Ένας αγύρτης που εξαπατούσε τον κόσμο χρησιμοποιώντας με αυθαίρετο τρόπο τον επιστημονικό λόγο; Στο βιβλίο αυτό ο Αλέν Βανιέ συνοψίζει τις κυριότερες θεωρίες του Ζακ Λακάν . Παρακολουθεί τη διαδρομή και την εξέλιξη της σκέψη