Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Η Τέχνη Ανυψώνει το Μυαλό με την αύξηση της Ενσυναίσθησης, της Κριτικής Σκέψης και της Ανοχής.



Μελέτη των σχολικών εκδρομών σε ένα μουσείο παρέχει αποδείξεις ότι η τέχνη μπορεί να ανυψώσει το μυαλό.

Μια νέα μεγάλης κλίμακας μελέτη για πάνω από 10.000 μαθητές έρχεται να διαπιστώσει ότι μία ώρα ξενάγηση τους σε ένα μουσείο τέχνης μπορεί να αυξήσει την κατανόηση, την ανεκτικότητα και δεξιότητες κριτικής σκέψης.

Η μελέτη εκμεταλλεύτηκε ένα νέο άνοιγμα μουσείου στην αμερικανική πολιτεία του Αρκάνσας, που πολλά σχολεία που έκαναν αίτηση για να το επισκεφθούν (Greene et al., 2014).

Με ένα προσεκτικό χρονοδιάγραμμα όταν το επισκέφθηκαν οι μαθητές, οι ερευνητές ήταν σε θέση να δημιουργήσουν ένα πείραμα σχετικά με τις επιδράσεις της τέχνης στο μυαλό των μαθητών.

Κάθε σχολείο ήταν τυχαία για να επισκεφθείτε το μουσείο νωρίτερα, ή να καθυστερήσει μέχρι αργότερα. Κάθε σχολείο που επισκέφθηκε νωρίτερα δημογραφικά συνδυάζεται με ένα παρόμοιο σχολείο που έπρεπε να περιμένει-αυτό έδωσε ελεγχόμενες ομάδες.

Η ίδια η ξενάγηση του μουσείου ήταν αρκετά απλή. Ήταν μια ώρα και είδαν και μίλησαν για πέντε έργα ζωγραφικής. Η όλη διαδρομή ήταν περίπου μισής μέρας.

Μετά από τις πρώτες επισκέψεις στο μουσείο, όλοι οι μαθητές, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που δεν είχαν πάει ακόμη, κλήθηκαν να γράψουν για έναν πίνακα ζωγραφικής που δεν είχαν δει ποτέ πριν και να τον αξιολογήσουν. Επίσης, δοκιμάστηκαν στην ιστορική ενσυναίσθηση και την ανεκτικότητα.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι, σε σύγκριση με εκείνους που δεν είχαν πάει ακόμη στο μουσείο, οι μαθητές που το είχαν επισκεφθεί:

  • Είχαν πιο ανεπτυγμένη κριτική σκέψη.
  • Έδειξαν μεγαλύτερη συμπάθεια για το πώς οι άνθρωποι ζούσαν στο παρελθόν.
  • Εξέφρασαν μεγαλύτερα επίπεδα ανοχής απέναντι σε ανθρώπους με διαφορετικές απόψεις.


Το μουσείο ήταν σαφώς μία νοητική-επέκταση σαν εμπειρία για τους νέους ανθρώπους.

Το ενδιαφέρον είναι ότι, οι βελτιώσεις ήταν μεγαλύτερες όταν οι μαθητές ήταν από πιο άπορα στρώματα.


Επίσκεψη σε ένα χώρο τέχνης, επίσης, των μαθητές πιο πιθανό είναι να τους κάνει να θέλουν να επισκεφθούν μουσεία τέχνης και πάλι στο μέλλον. Αυτό θα μπορούσε να δημιουργήσει κλιμακωτές επιπτώσεις στη διάρκεια ζωής τους, συνεχίζοντας να ενισχύεται η κριτική σκέψη, η ενσυναίσθηση και η ανεκτικότητα.

Καραδάκης Γιώργος - Παναγιώτης,  BA (Hons) 
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας - Ψυχοθεραπευτής

Anglia Ruskin University 
Πτυχίο Ψυχοκοινωνικών Σπουδών

MA Ψυχανάλυση και Σύγχρονη Κοινωνία
Brunel University, London

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτές είναι οι ψυχολογικές διαταραχές από τις οποίες πάσχουν οι πριγκίπισσες της Disney.

Και ζήσαν αυτοί καλά; 1.    Σταχτοπούτα: Εξαρτητική διαταραχή προσωπικότητας Φαίνεται πως η Σταχτοπούτα είναι μια μικρή περίπτωση εξαρτημένης διαταραχή προσωπικότητας (DPD) λόγω της έντονης συναισθηματικής εξάρτησης από τους άλλους και τις προσπάθειές της να τους ευχαριστεί. Επίσης επηρεάζεται η δεξιότητα της στη λήψη αποφάσεων, έτσι είναι καλό, το ότι έχει μια καλή νεράιδα να καθορίζει το τι θα φορέσει! 2.    Άριελ: Θησαυρισμός Ακριβώς, η συλλογή από χιλιάδες πιρούνια και μεταλλικά αντικείμενα δεν είναι τόσο αθώα τελικά. 3.    Αουρόρα: Το σύνδρομο της Ωραίας Κοιμωμένης Ένα εξαιρετικά σπάνιο σύνδρομο όπου ο πάσχον έχει έντονες εναλλαγές διάθεσης και πέφτει απότομο με βαθύ και μακρύ σε διάρκεια ύπνο. Προς υπεράσπιση της πάντως, αυτά προκαλεί το έντονο στρες του να είσαι πριγκίπισσα.  4.    Ραπουνζέλ: Οριακή διαταραχή Προσωπικότητας Η Ραπουνζέλ είναι κλεισμένη όλη της τη ζωή σε ένα πύργο από την υποτιθέμενη μητέρα της, παρουσιάζοντας

Ο Μαγικός Καθρέφτης και η Κακιά Βασίλισσα στην Χιονάτη

Γιορτινές μέρες έχουμε, Χριστούγεννα, και ποιος δεν λησμονεί την παιδική του αθωότητα και ποιος δεν θα ήθελε όλη του η ζωή να ήταν όπως τότε. Απλή και μαγική σαν παραμύθι. Όμως πόσο απλά και πόσο μαγικά μπορεί να είναι τα παραμύθια, αφού είναι προϊόντα ανθρώπων και μάλιστα ενηλίκων; Ποιες πτυχές της ψυχολογίας ενός ανθρώπου ξεδιπλώνουνε μέσα από τους συμβολισμούς τα παραμύθια; Και ποιοι είναι αυτοί οι συμβολισμοί και τι αντιπροσωπεύουν; Σήμερα θα μιλήσουμε για το παραμύθι της Χιονάτης, και συγκεκριμένα, τις εικόνες της κακιάς μητριάς και του μαγικού καθρέφτη της. Η ιδέα της  Nancy van den Berg-Cook για είναι να μελετήσει το παραμύθι με επίκεντρο την σατανική βασίλισσα, παρά την Χιονάτη, και να δούμε τα γεγονότα από την μεριά της. Η   ιδέα   αυτή   προήλθε   από   ένα   εξαιρετικό   βιβλίο   του  Jacqueline Schectman: The Step Mother in Fairytales, Bereavement and the Feminine Shadow (1993). Πριν προχωρήσουμε με την ιστορία, ας επανεξετάσουμε το ερώτημα γιατί ψάχνου

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Λακάν, όσο πιο απλά γίνεται...

Ο Ζακ Λακάν είναι ίσως ο πιο ισχυρός από το ψυχαναλυτής, τουλάχιστον ισότιμος με τον Freud (από τους περίπου 20.000 ψυχαναλυτές στον κόσμο, περίπου οι μισοί είναι «λακανικοί»), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τίποτα για αυτόν. Οι 10.000 αναλυτές που χρησιμοποιούν τις ιδέες του Λακάν, εργάζονται κυρίως στη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Νότια Αμερική. Για τον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Αγγλίας και της Αμερικής, ο Λακάν είναι μια ιδιοφυΐα-σε-αναμονή, αναμένεται να τον "ανακαλύψουν" ερμηνεύοντας τον μέχρι σήμερα. Μα ποιος ήταν επιτέλους ο Λακάν; Ένας από τους μεγάλους στοχαστές της εποχής μας, που όμως θεωρούσε τον στοχασμό ως σύμπτωμα και τη σκέψη ως μια μορφή πάθησης; Ένας ιδεολόγος που σαγήνεψε τη νεολαία; Ένας αγύρτης που εξαπατούσε τον κόσμο χρησιμοποιώντας με αυθαίρετο τρόπο τον επιστημονικό λόγο; Στο βιβλίο αυτό ο Αλέν Βανιέ συνοψίζει τις κυριότερες θεωρίες του Ζακ Λακάν . Παρακολουθεί τη διαδρομή και την εξέλιξη της σκέψη