Μελέτη των σχολικών
εκδρομών σε ένα μουσείο παρέχει αποδείξεις ότι η τέχνη μπορεί να ανυψώσει το
μυαλό.
Μια νέα μεγάλης
κλίμακας μελέτη για πάνω από 10.000 μαθητές έρχεται να διαπιστώσει ότι μία ώρα ξενάγηση
τους σε ένα μουσείο τέχνης μπορεί να αυξήσει την κατανόηση, την ανεκτικότητα
και δεξιότητες κριτικής σκέψης.
Η μελέτη εκμεταλλεύτηκε
ένα νέο άνοιγμα μουσείου στην αμερικανική πολιτεία του Αρκάνσας, που πολλά
σχολεία που έκαναν αίτηση για να το επισκεφθούν (Greene et al., 2014).
Με ένα προσεκτικό
χρονοδιάγραμμα όταν το επισκέφθηκαν οι μαθητές, οι ερευνητές ήταν σε θέση να
δημιουργήσουν ένα πείραμα σχετικά με τις επιδράσεις της τέχνης στο μυαλό των
μαθητών.
Κάθε σχολείο ήταν
τυχαία για να επισκεφθείτε το μουσείο νωρίτερα, ή να καθυστερήσει μέχρι
αργότερα. Κάθε σχολείο που επισκέφθηκε νωρίτερα δημογραφικά συνδυάζεται με ένα
παρόμοιο σχολείο που έπρεπε να περιμένει-αυτό έδωσε ελεγχόμενες ομάδες.
Η ίδια η ξενάγηση του
μουσείου ήταν αρκετά απλή. Ήταν μια ώρα και είδαν και μίλησαν για πέντε έργα
ζωγραφικής. Η όλη διαδρομή ήταν περίπου μισής μέρας.
Μετά από τις πρώτες
επισκέψεις στο μουσείο, όλοι οι μαθητές, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων που
δεν είχαν πάει ακόμη, κλήθηκαν να γράψουν για έναν πίνακα ζωγραφικής που δεν
είχαν δει ποτέ πριν και να τον αξιολογήσουν. Επίσης, δοκιμάστηκαν στην ιστορική
ενσυναίσθηση και την ανεκτικότητα.
Τα αποτελέσματα έδειξαν
ότι, σε σύγκριση με εκείνους που δεν είχαν πάει ακόμη στο μουσείο, οι μαθητές
που το είχαν επισκεφθεί:
- Είχαν πιο ανεπτυγμένη κριτική σκέψη.
- Έδειξαν μεγαλύτερη συμπάθεια για το πώς οι άνθρωποι ζούσαν στο παρελθόν.
- Εξέφρασαν μεγαλύτερα επίπεδα ανοχής απέναντι σε ανθρώπους με διαφορετικές απόψεις.
Το μουσείο ήταν σαφώς μία
νοητική-επέκταση σαν εμπειρία για τους νέους ανθρώπους.
Το ενδιαφέρον είναι
ότι, οι βελτιώσεις ήταν μεγαλύτερες όταν οι μαθητές ήταν από πιο άπορα
στρώματα.
Επίσκεψη σε ένα χώρο
τέχνης, επίσης, των μαθητές πιο πιθανό είναι να τους κάνει να θέλουν να
επισκεφθούν μουσεία τέχνης και πάλι στο μέλλον. Αυτό θα μπορούσε να
δημιουργήσει κλιμακωτές επιπτώσεις στη διάρκεια ζωής τους, συνεχίζοντας να
ενισχύεται η κριτική σκέψη, η ενσυναίσθηση και η ανεκτικότητα.
Καραδάκης Γιώργος - Παναγιώτης, BA (Hons)
Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας - Ψυχοθεραπευτής
Anglia Ruskin University
Πτυχίο Ψυχοκοινωνικών Σπουδών
MA Ψυχανάλυση και Σύγχρονη Κοινωνία
Brunel University, London
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου