Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Παιχνίδια με την υπερρεαλιστική ομορφιά του Αυτισμού


«Στον υπερρεαλισμό δεν προσχώρησα ποτέ. Τον υπερρεαλισμό τον είχα μέσα μου, όπως είχα μέσα μου και το πάθος της ζωγραφικής, από την εποχή που γεννήθηκα». Νίκος Εγγονόπουλος

Η τριάδα διαταραχών του Αυτισμού της Wing αποτελεί άλλη μια ταξινόμηση στα πεδία της Κοινωνικής Συναλλαγής-Αμοιβαιότητας, της Γλώσσας-Επικοινωνίας και της ανελαστικότητας της Σκέψης-Συμπεριφοράς. Προφανώς η συγκεκριμένη ταξινόμηση, όπως και η αντίστοιχη του διαγνωστικού εργαλείου DSM-IV, αποτελεί μια σαφής κατηγοριοποίηση συμπτωμάτων και συμπεριφορών, η οποία είναι καθοδηγητική για την υιοθέτηση μιας λειτουργικής σχέσης με ένα άτομο που έχει διάγνωση στον αυτισμό. Οι επιστημονικές ταξινομήσεις, όπως φιλτράρονται από την πρακτική της καθημερινής αντίληψης, δημιουργούν μια ψυχική ευπάθεια στη διαχείριση της απόκλισης. Σε αυτό το σχήμα σκέψης, η διαφορά διεγείρει την ευαισθησία γιατί προϋποθέτει την απόκλιση που συγκινεί…

… στο περιθώριο της λογικής ανάλυσης και των επιστημονικών περιγραφών μπορεί να προκύψει ένας λόγος, με την αισθαντικότητά του, που αντιλαμβάνεται τον αυτισμό ως εναλλακτικό. Σε ένα ελεύθερο παιχνίδι νοημάτων, ο αυτισμός προσφέρει ευκαιρίες για υπερρεαλιστικό παιχνίδι σε εκπαιδευτικά, και όχι μόνο, περιβάλλοντα, όπου οι “κοινωνικές συναντήσεις” καθορίζονται από την παντοδυναμία του τυχαίου.

Η κατασκευή ενός παιδικού λογοτεχνήματος με τεχνικές του Ροντάρι, από τη Γραμματική της Φαντασίας, μπορεί να μετατρέψει στερεότυπες εκφράσεις, ενός παιδιού με αυτισμό, σε συνθήματα ή στίχους με υπερρεαλιστική σημειολογία. Οι διαδικασίες βιώνονται μέσα από τις ψυχικές και κοινωνικές συναλλαγές όλων, οι οποίες πηγάζουν από το τυχαίο και το φαντασιακό τους κοινότοπο.
Ο αυτοματισμός δεν αποτελεί μόνο το τεχνικό εργαλείο απεικόνισης του ασυνειδήτου, αλλά μια ευκαιρία να εκφραστεί ο αυθόρμητος εαυτός μας. Μια αυθόρμητη έκφραση, παρορμητική και μη συγχρονισμένη με το περιβάλλον, ενός μαθητή με αυτισμό, μπορεί να αποτελέσει δημιουργικό ερέθισμα για να πυροδοτήσει μια στιγμή αυτ(ομα)τισμού, κρυφή στο διδακτικό πρόγραμμα. Οι συμμαθητές του έχουν την ευκαιρία να εκφραστούν συνειρμικά και να βιώσουν την απελευθέρωση στο ασυνείδητό τους καθώς αυτό ταυτίζεται με ένα μη συνηθισμένο αυθορμητισμό.

Τα παιχνίδια με το όνειρο αποτελούν μια απελευθέρωση από τη συμβατότητα-πεζότητα της καθημερινότητας. Η καταγραφή του ονείρου ενός παιδιού μπορεί να αποτελέσει ευκαιρία για εικαστική-οπτική αναπαράσταση που προσφέρει τη συμμετοχική κατανόηση του και ομαδική έκφραση σύμφωνα με τους ψυχικούς και νοητικούς πόρους του κάθε παιδιού.

Η αφήγηση, ως είδος Λόγου, βρίσκεται κοντά στις ψυχολογικές και επικοινωνιακές ανάγκες των παιδιών. Εντούτοις, αρκετά συχνά η λεκτική αφήγηση, ή ανάγνωση ενός λογοτεχνήματος, είναι νοητικά απαιτητική και δημιουργεί δυσκολίες στην παρακολούθησή της. Με μια “αυτιστική” διατύπωση, ένα εναλλακτικό σύνθημα, όπως “κάτω η Ανάγνωση” μπορεί να αποτελέσει η αφορμή ώστε η αφήγηση του παιδικού λογοτεχνήματος να μετατραπεί σε δράση με παιχνίδια αντικείμενα (..)
Συνοπτικά, οι υπερρεαλιστικοί πειραματισμοί αποτελούν ένα παιχνίδι, “ψυχοεκπαίδευσης”, και για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς ώστε να παρατηρήσουν τις αντοχές τους στο εναλλακτικό.

Οι παραπάνω σκέψεις, παρά προτάσεις με μεθοδολογικές σημειώσεις, είναι συνειρμικές, αποσπάσματα από βιωμένη αγάπη, με ψυχική αυτοαναφορικότητα. Ίσως, από αυτό το κείμενο να αναδύονται νοήματα μια άλλης εκδοχής της ομορφιάς του Αυτισμού, η υπερρεαλιστική…

Σπυρόπουλος Τρύφωνας
Εκπαιδευτικός Α/θμιας
Μεταπτυχιακός Φοιτητής Ειδ. Αγωγής Παν. Λευκωσίας

24grammata.com/ ειδική εκπαίδευση

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

Αυτές είναι οι ψυχολογικές διαταραχές από τις οποίες πάσχουν οι πριγκίπισσες της Disney.

Και ζήσαν αυτοί καλά; 1.    Σταχτοπούτα: Εξαρτητική διαταραχή προσωπικότητας Φαίνεται πως η Σταχτοπούτα είναι μια μικρή περίπτωση εξαρτημένης διαταραχή προσωπικότητας (DPD) λόγω της έντονης συναισθηματικής εξάρτησης από τους άλλους και τις προσπάθειές της να τους ευχαριστεί. Επίσης επηρεάζεται η δεξιότητα της στη λήψη αποφάσεων, έτσι είναι καλό, το ότι έχει μια καλή νεράιδα να καθορίζει το τι θα φορέσει! 2.    Άριελ: Θησαυρισμός Ακριβώς, η συλλογή από χιλιάδες πιρούνια και μεταλλικά αντικείμενα δεν είναι τόσο αθώα τελικά. 3.    Αουρόρα: Το σύνδρομο της Ωραίας Κοιμωμένης Ένα εξαιρετικά σπάνιο σύνδρομο όπου ο πάσχον έχει έντονες εναλλαγές διάθεσης και πέφτει απότομο με βαθύ και μακρύ σε διάρκεια ύπνο. Προς υπεράσπιση της πάντως, αυτά προκαλεί το έντονο στρες του να είσαι πριγκίπισσα.  4.    Ραπουνζέλ: Οριακή διαταραχή Προσωπικότητας Η Ραπουνζέλ είναι κλεισμένη όλη της τη ζωή σε ένα πύργο από την υποτιθέμενη μητέρα της, παρουσιάζοντας

Ο Μαγικός Καθρέφτης και η Κακιά Βασίλισσα στην Χιονάτη

Γιορτινές μέρες έχουμε, Χριστούγεννα, και ποιος δεν λησμονεί την παιδική του αθωότητα και ποιος δεν θα ήθελε όλη του η ζωή να ήταν όπως τότε. Απλή και μαγική σαν παραμύθι. Όμως πόσο απλά και πόσο μαγικά μπορεί να είναι τα παραμύθια, αφού είναι προϊόντα ανθρώπων και μάλιστα ενηλίκων; Ποιες πτυχές της ψυχολογίας ενός ανθρώπου ξεδιπλώνουνε μέσα από τους συμβολισμούς τα παραμύθια; Και ποιοι είναι αυτοί οι συμβολισμοί και τι αντιπροσωπεύουν; Σήμερα θα μιλήσουμε για το παραμύθι της Χιονάτης, και συγκεκριμένα, τις εικόνες της κακιάς μητριάς και του μαγικού καθρέφτη της. Η ιδέα της  Nancy van den Berg-Cook για είναι να μελετήσει το παραμύθι με επίκεντρο την σατανική βασίλισσα, παρά την Χιονάτη, και να δούμε τα γεγονότα από την μεριά της. Η   ιδέα   αυτή   προήλθε   από   ένα   εξαιρετικό   βιβλίο   του  Jacqueline Schectman: The Step Mother in Fairytales, Bereavement and the Feminine Shadow (1993). Πριν προχωρήσουμε με την ιστορία, ας επανεξετάσουμε το ερώτημα γιατί ψάχνου

ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ: Λακάν, όσο πιο απλά γίνεται...

Ο Ζακ Λακάν είναι ίσως ο πιο ισχυρός από το ψυχαναλυτής, τουλάχιστον ισότιμος με τον Freud (από τους περίπου 20.000 ψυχαναλυτές στον κόσμο, περίπου οι μισοί είναι «λακανικοί»), αλλά οι περισσότεροι άνθρωποι δεν γνωρίζουν τίποτα για αυτόν. Οι 10.000 αναλυτές που χρησιμοποιούν τις ιδέες του Λακάν, εργάζονται κυρίως στη Γαλλία, την Ισπανία, την Ιταλία και τη Νότια Αμερική. Για τον υπόλοιπο κόσμο, συμπεριλαμβανομένων της Αγγλίας και της Αμερικής, ο Λακάν είναι μια ιδιοφυΐα-σε-αναμονή, αναμένεται να τον "ανακαλύψουν" ερμηνεύοντας τον μέχρι σήμερα. Μα ποιος ήταν επιτέλους ο Λακάν; Ένας από τους μεγάλους στοχαστές της εποχής μας, που όμως θεωρούσε τον στοχασμό ως σύμπτωμα και τη σκέψη ως μια μορφή πάθησης; Ένας ιδεολόγος που σαγήνεψε τη νεολαία; Ένας αγύρτης που εξαπατούσε τον κόσμο χρησιμοποιώντας με αυθαίρετο τρόπο τον επιστημονικό λόγο; Στο βιβλίο αυτό ο Αλέν Βανιέ συνοψίζει τις κυριότερες θεωρίες του Ζακ Λακάν . Παρακολουθεί τη διαδρομή και την εξέλιξη της σκέψη